Professioneel opdrachtgeverschap is de wijze waarop een organisatie haar verantwoordelijkheden en haar interactie met de markt niet alleen extern maar ook intern vormgeeft. Bij professioneel opdrachtgeverschap liggen de keuzes en verantwoording voornamelijk op strategisch bestuurlijk niveau. De inkoper vertaalt deze in het uitvoerend niveau door het opstellen van beleid, inkoopprocessen en het doorvoeren van de keuzes van het bestuur/directie in inkooptrajecten. Inkoopdoelstellingen zijn dus altijd een afgeleide van de organisatiedoelstellingen.
Inkoop
Er zijn vele definities van inkoop. Alle beïnvloedbare handelingen die facturen van derden tot gevolg hebben, vallen onder inkoop. Inkoop betekent ook een potentiële opdrachtnemer duidelijk maken wat de opdrachtgever nodig heeft en welk effect hij beoogt (kwaliteit, prijs, efficiëntie), zodat de inschrijver/ondernemer rekening kan houden met deze vraag. Bij de meeste organisaties is 60- 70 procent van alle bestedingen beïnvloedbaar. 70 Procent van wat wij uitgeven aan opdrachtnemers betreft dus inkoop.
Inkoop is alles waar een factuur tegenover staat. Geringe procentuele inkoopbesparingen kunnen leiden tot een grote rendementsverbetering. Door professionalisering valt nog veel te besparen zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor de kwaliteit of primaire processen. Het bestuur/ de directie moet hiervoor strategische beslissingen nemen. Daardoor ontwikkelt inkoop zich tot een belangrijk onderdeel van de organisatie.
Professioneel opdrachtgeverschap voor de hele organisatie
Het volledige inkoopproces bestaat uit een aantal stappen. Verschillende medewerkers voeren een groot deel van de activiteiten in de processtappen uit. Het veranderen en verbeteren van professioneel opdrachtgeverschap en inkoop is niet alleen de verantwoordelijkheid van een inkoopdeskundige. Hiervoor is betrokkenheid van de totale organisatie van belang.